Usein kysyttyä

Miten punkki poistetaan?
Ihoon pureutunut punkki irrotetaan kapeakärkisillä pinseteillä tai punkkipihdeillä. Tartu punkkiin niin läheltä ihoa kuin mahdollista. Vedä suoraan ihosta poispäin. Tarkkaile punkin puremajälkeä, jos ihoon alkaa muodostua halkaisijaltaan yli 5 cm punoittava alue, joka laajenee, ota yhteyttä lääkäriin.

Mitkä ovat punkin pureman oireet?
Puutiaisen puremakohtaan tulee lähes kaikille 2–3 cm:n läpimittainen punoitus, joka ei välttämättä merkitse borreliainfektiota. Punkin puremajäljen puhdistaminen desinfektioaineella tai vedellä ja saippualla on suositeltavaa. Jos punkkia ei saa poistetuksi kokonaisena punkin jäänteet on helppo poistaa pinseteillä tai puhtaalla neulalla viimeistään parin päivän kuluttua. Tärkeää on, että punkin puremajälkeä seurataan muutaman päivän välein kuukauden ajan.

Miten TBE:ltä suojaudutaan?
Pahimmillaan vakavalta puutiaisaivotulehdukselta (puutiaisaivokuumeelta) eli TBE:ltä voi suojautua rokottautumalla. TBE:hen ei ole parannuskeinoa, vaan hoito on oireiden lievittämistä. Siksi on tärkeää rokottautua TBE:tä vastaan, jos oleskelee riskialueilla.

Kenen pitäisi rokottautua?
THL suosittaa TBE-rokotuksia myös luonnossa liikkuville asukkaille ja mökkiläisille alueilla, joilla puutiaisaivotulehduksen ilmaantuvuus ylittää 5 tapausta 100 000 asukasta kohden.  Ilmaantuvuus esimerkiksi Taipalsaaressa oli 11,3 tapausta 100 000 asukasta kohden vuonna 2018 tehdyn selvityksen mukaan.

TBE-rokotusta voi harkita, jos yli neljän viikon ajan liikkuu paljon sellaisella alueella, jossa puutiaisaivotulehduksen ilmaantuvuus on 1–5 tapausta 100 000 asukasta kohden ja tapauksia on esiintynyt kahtena peräkkäisenä vuonna tai vähintään 2 tapausta yhtenä vuonna. Tällaisia kuntia ovat esimerkiksi Lohja, Raasepori ja Kirkkonummi. Jos puutiaisaivotulehduksen ilmaantuvuus on alle 1 tapaus 100 000 asukasta kohden, riski on hyvin pieni.
Myös ulkomaille matkustettaessa kannattaa tarkistaa suojautumisen tarve. Monet alueet Euroopassa ovat TBE-riskialueita.

Kuinka usein tehosterokotus tarvitaan?
Jotta rokotesuoja säilyy, on muistettava ottaa tehosterokotus joka kolmas tai joka viiden vuosi. Kysy asiasta tarkemmin lääkäriltä tai sairaanhoitajalta. Lisätietoja saat myös THL:n sivuilta https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/puutiaisaivotulehdusrokote-...

Mitä on borreliaihottuma tai erytema migrans?
Puutiaisen puremakohtaan tulee lähes kaikille 2–3 cm:n läpimittainen punoitus, joka ei merkitse välttämättä borreliainfektiota. Yli 5 cm:n läpimittainen, laajentuva punoitus yli viikon kuluttua puremasta on varma merkki varhaisvaiheen infektiosta. Punaisen alueen keskiosa voi vaalentua läiskän kasvaessa. Muutos voi kutista hieman, mutta aristusta tai kipua siinä ei ole. Ihottuma tunnetaan nimellä erythema migrans, vaeltava punoitus. Toisinaan läiskiä on useita. Jollei punoitusta hoideta, se häviää itsekseen 2–4 viikossa, mutta voi joissakin tapauksissa kestää kuukausia.

Voiko raskaana oleva tai imettävä rokottautua?
Raskaana olevien ja imettävien naisten rokottautumisesta TBE:tä vastaan ei ole tarpeeksi tietoja rokotuksen aiheuttamien riskien arvioimiseksi. Sen vuoksi rokottamiseen voidaan päätyä raskauden ja imetyksen aikana vain silloin, kun rokotusta pidetään välttämättömänä suojaamaan TBE-infektiolta huolellisen hyöty/haittasuhteen arvioinnin jälkeen. Asiasta on keskusteltava lääkärin kanssa.

Voiko lapsille antaa TBE-rokotuksen?
Yli vuoden ikäisille lapsille voidaan antaa TBE-rokotus. Kysy neuvoa lääkäriltä tai sairaanhoitajalta.

Paljonko punkkirokote maksaa?
Punkkirokote on kansanomainen nimitys TBE-rokotteelle. Termi on virheellinen siksi, että rokote ei suojaa punkin puremalta. Rokote ei myöskään suojaa borrelioosilta. Parempi termi on puutiaisaivokuumerokote tai TBE-rokote. Rokottautumisen hintaa voi tiedustella terveyskeskuksesta, lääkäriasemilta tai apteekeista.

Suojaako rokotus borrelialta?
TBE-rokote ei suojaa borrelioosilta. Borrelioosia vastaan ei tällä hetkellä ole rokotetta. Borrelioositartuntoja hoidetaan lääkityksellä eli antibiooteilla.

Jos punkki on jo päässyt puremaan, voiko sen jälkeen mennä hakemaan TBE-rokotteen, ja ehtiikö se silloin estää sairastumisen puutiaisaivotulehdukseen?
Jos on jo ehtinyt saada TBE-tartunnan, ei sen jälkeen aloitetusta rokotussarjasta ole hyötyä.

Milloin punkin pureman takia pitää mennä lääkäriin?
Pelkkä puutiaisen pisto ei ole aihe mennä lääkäriin, antibioottikuuriin eikä myöskään verikokeisiin. Apteekeissa saatavana oleva tai internetistä tilattava ns. punkkitesti (eli puutiaisen testaaminen sen suhteen, sisältääkö se borreliaa) ei myöskään ole tarpeellinen: vaikka punkki borreliaa kantaisikin, sen saamisen riski ihmiselle on tutkimusten mukaan vain 4 %, joten siinäkään tapauksessa ennalta ehkäisevää antibioottilääkitystä ei suositeltaisi.

Yli 5 cm:n läpimittainen, laajentuva punoitus yli viikon kuluttua puremasta on varma merkki varhaisvaiheen borrelia-infektiosta. Punkin poisto ihmisestä välittömästi pureman jälkeen estää borrelioosin tarttumisen. Puutiaisaivokuume on yleensä akuutti kaksivaiheinen sairaus, joka ilmenee aluksi noin viikon kuluttua tartunnasta lievänä kuumeena ja epämääräisinä yleisoireina kuten pään- ja lihassärkynä.

Ensioireista noin parin viikon päästä kehittyy osalle TBE-tartunnan saaneista taudin toinen vaihe, johon kuuluu tyypillisesti korkea kuume sekä niskajäykkyys ja päänsärky. Osalla potilaista esiintyy vakavampia aivo- ja hermosto-oireita, esimerkiksi halvauksia. Taudista voi jäädä myös pysyviä jälkioireita.

Mitä vanhempana tartunnan saa, sitä todennäköisemmin taudinkulku on vakava. Lapsilla vakavat aivo-oireet ja jälkioireet ovat harvinaisia. Taudin toisessa vaiheessa on verenkierrossa todettavissa vasta-aineita TBE-virukselle.
Tautiin ei ole parantavaa hoitoa, mutta sairastunutta potilasta seurataan ja hoidetaan oireenmukaisesti yleensä sairaalassa.

Onko tauteja kaikissa punkeissa?
Viimeisimpien tutkimustietojen mukaan Suomessa noin 1,5 % puutiaisista kantaa TBE-virusta. Borreliabakteeri on puolestaan noin joka kuudennella punkilla.

Voiko puutiaisaivotulehduksen sairastaa uudelleen, vaikka sen on kerran sairastanut?
Kerran sairastettu puutiaisaivotulehdus antaa elinikäisen suojan. Puutiaisaivotulehdusta ei voi saada uudelleen. Rokotteen antama suoja on lähes yhtä hyvä.

Riittääkö yksi rokotekerta suojaamaan puutiaisaivotulehdukselta?
Ensimmäisen TBE-rokotteen antama suoja on noin 40–50 %, toisen jo 97–98 %. Kolmannen rokotteen saanut saa suojan 3 vuodeksi. Kolmen vuoden kuluttua perussarjan jälkeen (3 annosta)  otetaan ns. tehosterokote (1 annos), joka antaa suojan jo 5 vuodeksi (valmisteesta riippuen 50 tai 60 vuotta täyttäneillä 3 vuodeksi).

Mistä punkkirokotteen saa?
Puutiaisaivotulehdusta eli TBE:tä vastaan voi rokottautua terveysasemilla, yksityisissä lääkärikeskuksissa tai rokotebussissa. Voit tiedustella rokottautumista myös Terveyspiste-apteekeista. Kannattaa muistaa, että punkkirokote on kansanomainen nimitys TBE-rokotteelle. Termi on virheellinen siksi, että rokote ei suojaa punkin puremalta. Rokote ei myöskään suojaa borrelioosilta. Parempi termi voisi olla vaikka puutiaisaivokuumerokote tai TBE-rokote.

Mitä on oikeaoppinen punkin pureman hoito?
Periaatteessa punkin puremaa ei tarvitse mitenkään erityisesti hoitaa. Punkin purema voidaan puhdistaa saippualla tai desinfiointiaineella. Tärkeää on, että punkin puremajälkeä seurataan muutaman päivän välein kuukauden ajan.

Mitä oireita punkkirokotteesta voi saada?
Tavallisia TBE- rokotteen haittavaikutuksia ovat pistosalueen paikallisoireet, kuten punoitus, kuumotus, kipu ja turvotus. Rokotetulle voi tulla ohimeneviä yleisoireita, kuten päänsärkyä, huonovointisuutta ja väsymystä. Joskus ilmenee jäsenten särkyä ja imusolmukkeiden turvotusta.
Kuume on yleinen oire erityisesti pienillä lapsilla, ja sitä on esiintynyt lähinnä ensimmäisen rokotuskerran jälkeen. Iho-oireet tai varsinaiset yliherkkyysreaktiot ovat harvinaisia.

Rokotetta on käytetty jo pitkään ja tänä aikana sitä on annettu kymmeniä miljoonia annoksia. Ajallisesti rokotuksen jälkeen ilmaantuneet neurologiset oireet ovat olleet hyvin harvinaisia: niitä on tullut noin yhdelle miljoonasta rokotetusta. Rokotusten jälkeen raportoitujen yksittäisten keskus- tai ääreishermostotulehdusten yhteyttä rokotukseen ei voida täysin sulkea pois. Paikallis- ja yleisoireet alkavat yleensä parin vuorokauden sisällä rokottamisesta ja kestävät muutamia vuorokausia. Niitä voi hoitaa kuume- ja kipulääkkeillä. Paikallis- ja yleisoireet eivät estä jatkorokotuksia.

HUOM! Parempi termi punkkirokotteelle eli TBE-rokotteelle on puutiaisaivokuumerokote. Punkkirokote on virheellinen termi, sillä rokote ei suojaa punkin puremalta eikä myöskään borrelioosilta.

Lisää kysymyksiä ja vastauksia löydät täältä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kpp00008&p_teos=kpp&p_osio=108&p_selaus=#s4

Tiesitkö? - Punkin levittämää TBE-tautia vastaan voi suojautua rokottautumalla

Yksi ainoa punkinpurema voi tartuttaa TBE:n eli puutiaisaivotulehduksen. Siihen ei ole hoitokeinoa, mutta rokottautumalla voit suojautua taudilta.