Tietoa borrelioosista

Borrelioosin eli Lymen taudin aiheuttaa punkin levittämä bakteeri. Tauti on huomattavasti yleisempi kuin toinen punkin levittämä tauti, puutiaisaivotulehdus. On arvioitu, että Länsi-Euroopassa yli 200 000 henkilöä saa borreliatartunnan vuosittain. Myös muualla maailmassa on ilmoitettu tapauksista. Borrelioosia vastaan ei voi rokottautua, mutta sitä voidaan hoitaa antibiooteilla. Kerran sairastettu borrelioosi ei suojaa uudelta tartunnalta.

Borrelioosi Suomessa

Puutiaiset ovat aktiivisia keväällä huhti-toukokuusta syksyyn loka-marraskuuhun. Eniten punkin aiheuttamia sairastapauksia havaitaan elo-lokakuussa. Borrelioosi on lisääntynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana. Suurin osa borrelioositapauksista havaitaan Etelä-Suomessa ja Ahvenanmaalla, missä taudin esiintymistiheys on kansainvälisestikin suuri. Borrelioosin tartunta-aluetta on koko Suomi, pohjoisinta osaa lukuun ottamatta.

Borrelioosin yleisimmät oireet

Itämisaika punkin puremasta ensimmäisiin oireisiin on 3–30 vuorokautta. Noin puolet tartunnan saaneista saa punoittavan kehämäisen ihottuman (halkaisijaltaan yli 5 cm, erythema migrans), joka hiljalleen leviää. Oireena voi olla myös harvinaisempi, niin sanottu lymfosytooma, joka on hyvänlaatuista punoitusta tai sinertävää pehmeää kasvannaista esim. korvannipukassa. Sairauden alkuvaihe voi olla myös täysin oireeton, tai siihen voi liittyä vilustumisen kaltaisia oireita.

Diagnoosi tehdään taustatietojen ja lääkärintutkimuksen perusteella. Jos lääkäri epäilee, että bakteeri on levinnyt iholta, se voidaan todeta verinäytteestä. Joskus oireina voi olla kuumetta, väsymystä tai sairauden tunnetta. Borrelioosi voi myös aiheuttaa oireita keskushermostossa, nivelissä ja yksittäistapauksissa sydämessä. Hermosto-oireet voivat olla epämääräisiä kuten päänsärkyä, pahoinvointia tai käsivarsi-, jalka- tai selkäkipuja. Joskus, varsinkin lapsilla, voi ilmetä toispuoleista kasvohalvausta. Jos bakteeri iskee yksittäiseen niveleen, esiintyy toistuvasti kipuja ja turvotusta.

Borrelioosin hoito

Borrelioosia hoidetaan antibiooteilla. Sairauden alkuvaiheessa otetaan kahden tai kolmen viikon antibioottikuuri. Myöhempien komplikaatioiden hoidossa käytetään pitempiä antibioottikuureja.

Oireettomaan puutiaisen puremaan ei tarvita antibioottihoitoa. Jos puutiainen on ollut kiinnittyneenä ihoon yli vuorokauden ja puutiainen on tarttunut sellaisella alueella, missä tartuntariski on suuri, voidaan ennaltaehkäisynä käyttää antibioottihoitoa. Borrelioosia vastaan ei voi suojautua rokottautumalla. Hoitamaton borrelioosi voi myöhemmin aiheuttaa komplikaatioita, esim. ihomuutoksia tai hermosto-, nivel- tai sydänoireita.

Pelkäätkö punkin puremaa? – Lue kuinka tehdään punkkitarkastus

Tarkista iho päivittäin. Punkki voi ryömiä useita tunteja ympäriinsä ennen kuin se pureutuu ihoon. Punkki puree lapsia usein ylävartaloon. Tutki myös päänahka ja korvantaustat.