Muut punkin levittämät sairaudet

Anaplasmoosi

Borrelioosin ja puutiaisaivotulehduksen lisäksi punkit voivat levittää myös Anaplasma phagocytophilum -bakteeria. Se tarttuu lähinnä koiriin, hevosiin, nautaeläimiin ja lampaisiin. Myös ihmisellä on havaittu yksittäisiä tapauksia, jotka yleensä ovat lieviä ja paranevat itsestään.

Koira oirehtii, ihminen yleensä ei

Anaplasmoosin yleisimmät oireet koiralla ovat kuume, väsymys ja syömättömyys. Ontuminen, jäykät liikkeet ja liikkumishaluttomuus ovat myös yleisiä oireita. Harvinaisempia oireita ovat runsas juominen ja virtsaaminen, yskä, hengitysvaikeudet, verenvuodot ja hermosto-oireet.

Oireiden perusteella on käytännössä mahdotonta tehdä taudinmääritystä, joten anaplasmoosin varmistamiseen tarvitaan eläinlääkärin tekemän kliinisen tutkimuksen lisäksi laboratoriotutkimuksia. Tautia voidaan hoitaa antibiooteilla. Hoito tehoaa yleensä hyvin ja oireet lievittyvät muutamassa vuorokaudessa hoidon aloittamisesta. Anaplasmoosi ei yleensä kroonistu, kuten borrelioosille on tyypillistä. Taudista parantuneet koirat ovat kuitenkin alttiita uudelle tartunnalle.

Muut eritoten eläimiin tarttuvat taudit

Koko joukko mikrobeja borrelialajien ja TBE-viruksen (puutiaisaivokuumeviruksen) ohella voi tarttua puutiaisista eläimiin. Suomessa kyseeseen tulevat ainakin babesiat sekä mahdollisesti riketsiat ja coxiellat. Kaikki koti- ja tuotantoeläimemme, joita puutiaiset pistävät, voivat saada puutiaisista myös mikrobitartuntoja. Koirilla, kissoilla, naudoilla ja hevosilla esiintyy tärkeinä puutiaisvälitteisinä kuumetauteina babesioosia ja anaplasmoosia, jotka ihmisellä taas ovat Suomessa erittäin harvinaisia tai ainakin huonosti tunnettuja.

Kun kohtasin punkin pihapiirissä

Rauhallinen lauantaiaamupäivä sai yllättävän sävyn, kun punkki tarttui kyytiin matkalla oman pihan halkokasalle

"Ajattelin, että mitä ihmettä, nyt on lokakuu, istun himassa sisällä ja minulla on ihka elävä punkki reidessä kiinni."

– Tommi