Tietoa TBE:stä

Punkin välittämä aivotulehdus (TBE, puutiaisaivokuume, puutiaisaivotulehdus, Kumlingen tauti, engl. Tick Borne Encephalitis) on vakava sairaus, jonka punkki voi tartuttaa ihmiseen. TBE:hen ei ole parantavaa hoitoa, mutta sitä vastaan on olemassa rokote. Jos oleskelee sellaisilla alueilla, joilla TBE:tä esiintyy, kannattaa harkita rokottautumista sitä vastaan.

TBE-virusta on mm. pikkujyrsijöissä. Ne eivät itse sairastu, mutta virus voi siirtyä jyrsijöistä punkkiin ja punkin syljen mukana seuraavaan eläimeen tai ihmiseen, jota punkki puree. Suuret nisäkkäät tai linnut voivat kuljettaa infektoituneita punkkeja pitkiäkin matkoja.

TBE Suomessa

Suomessa on todettu vuosittain noin 10–40 puutiaisen levittämää aivotulehdustapausta. Viime vuosina määrät ovat olleet nousussa, vuonna 2015 tapauksia oli 67. Suomessa puutiaisen levittämää aivotulehdusta esiintyy erityisesti Ahvenanmaalla ja Turun saaristossa. Tartuntoja on todettu myös Kokkolassa, Simossa ja Lappeenrannassa. Puutiaiskausi alkaa Suomessa yleensä toukokuussa ja loppuu lokakuussa.

TBE:n tavallisimmat oireet

Puutiaisaivotulehdus etenee kahdessa vaiheessa. Aikaa punkinpuremasta ensimmäisiin oireisiin voi kulua vajaasta viikosta jopa neljään viikkoon. Oireita ilmaantuu noin 10–30 prosentille tartunnan saaneista. Puutiaisaivotulehduksen saaneelle kehittyy flunssankaltaisia oireita, kuten lievää kuumetta sekä pään- ja nivelsärkyä. Vaivat kestävät noin viikon, jonka jälkeen useimmat sairastuneet paranevat ja saavat elinikäisen immuniteetin.

Noin kolmanneksella ensimmäisen vaiheen oireita saaneista tauti etenee keskushermostotulehdukseksi. Potilaalla on kuumetta, päänsärkyä, niskan jäykkyyttä, valonarkuutta, pahoinvointia ja mahdollisesti muitakin neurologisia oireita, kuten tajunnanhäiriöitä, kramppeja ja halvausoireita. He tarvitsevat välitöntä hoitoa. Diagnoosi varmennetaan verinäytteestä ja selkäydinnesteestä.

TBE:n hoito

Puutiaisaivotulehdukseen ei ole parantavaa hoitoa ja toipilasaika on usein pitkä. Kuolleisuus puutiaisaivotulehdukseen on pieni, noin 0,5–1 prosenttia, mutta noin 40 prosenttia taudin saaneista saa pysyviä vaurioita, kuten muisti- ja tasapainohäiriöitä, päänsärkyä, kuulon heikkenemistä, keskittymisvaikeuksia tai halvauksia.

TBE-tartunnalta voi suojautua rokottautumalla

Ahvenanmaalla asuvat kaikki yli 3-vuotiaat ovat oikeutettuja maksuttomaan TBE-rokotukseen. Ahvenanmaalaisten rokotukset aloitettiin vuonna 2006.
Rokottautumista suositellaan kaikille, jotka oleskelevat pitkiä aikoja sellaisella alueella, jossa TBE:tä esiintyy, erityisesti jos he liikkuvat luonnossa (vaeltelu, metsästys, marjojen poimiminen jne.). Manner-Suomessa TBE-rokotus ei kuulu yleiseen rokotusohjelmaan vaan se kuuluu ns. vapaaehtoisiin rokotuksiin, jotka maksetaan itse.

Punkin levittämiä tauteja – lue mitä eroja on borrelioosilla ja TBE:llä

Punkkien levittämät taudit, borrelioosi ja TBE eli puutiaisaivotulehdus, eroavat selvästi toisistaan. Toista vastaan voi rokottautua ja toista voidaan hoitaa lääkkeillä.