Tietoa borrelioosista

Borrelioosi eli Lymen tauti on toinen punkin levittämä sairaus. Borrelioosin aiheuttaa punkin levittämä borreliabakteeri, ja se on huomattavasti yleisempi kuin puutiaisaivotulehdus. Borrelioosia vastaan ei voi rokottautua, mutta sitä voidaan hoitaa antibiooteilla. Borrelioosi voi tarttua useita kertoja.

Borrelioosi Suomessa

Puutiaiset ovat aktiivisia keväästä huhti-toukokuusta syksyyn loka-marraskuuhun. Eniten punkin aiheuttamia sairastapauksia havaitaan heinä-marraskuussa. Borrelioosi on lisääntynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana. Suurin osa borrelioositapauksista havaitaan Etelä-Suomessa ja Ahvenanmaalla, missä taudin esiintymistiheys on kansainvälisestikin suuri. Muita merkittäviä tartunta-alueita ovat Itä- ja Länsi-Suomi.

Borrelioosin yleisimmät oireet

Itämisaika punkin puremasta ensimmäisiin oireisiin on 3–32 vuorokautta. Noin puolet tartunnan saaneista saa punoittavan ihottuman (halkaisijaltaan yli 5 cm) (erythema migrans), joka hiljalleen leviää. Ihottuma on tavallisesti pyöreän muotoinen. Oireena voi olla myös harvinaisempi, niin sanottu lymfosytooma, joka on hyvänlaatuista punoitusta tai sinertävää pehmeää kasvannaista esim. korvannipukassa. Toisaalta sairauden alkuvaihe voi olla täysin oireeton, tai se voi aiheuttaa vilustumisen kaltaisia oireita.

Diagnoosi tehdään taustatietojen ja lääkärintutkimuksen perusteella. Jos lääkäri epäilee, että bakteeri on levinnyt iholta, se voidaan todeta verinäytteestä. Joskus oireina voi olla kuumetta, väsymystä tai sairauden tunnetta. Myös borrelioosi voi aiheuttaa oireita keskushermostossa, nivelissä ja yksittäistapauksissa sydämessä. Hermosto-oireet voivat olla epämääräisiä kuten päänsärkyä, pahoinvointia tai käsivarsi-, jalka- tai selkäkipuja. Joskus, varsinkin lapsilla, voi ilmetä toispuoleista kasvohalvausta. Jos bakteeri iskee yksittäiseen niveleen, esiintyy toistuvasti kipuja ja turvotusta.

Borrelioosin hoito

Borrelioosia hoidetaan antibiooteilla. Sairauden alkuvaiheessa otetaan kahden tai kolmen viikon antibioottikuuri. Myöhempien komplikaatioiden hoidossa käytetään pitempiä antibioottikuureja.

Oireettomaan puutiaisen puremaan ei tarvita antibioottihoitoa. Raskaana oleville voidaan harkita kolmen päivän amoksisilliinikuuria. Jos puutiainen on ollut kiinnittyneenä ihoon yli vuorokauden ja puutiainen on tarttunut sellaisella alueella, missä tartuntariski on suuri, voidaan ennaltaehkäisynä käyttää doksisykliinin kerta-annosta. Borrelioosia vastaan ei voi suojautua rokottautumalla. Hoitamaton borrelioosi voi myöhemmin aiheuttaa komplikaatioita, esim. ihomuutoksia tai hermosto-, nivel- tai sydänoireita.

Tiesitkö? - Punkin levittämää TBE-tautia vastaan voi suojautua rokottautumalla

Yksi ainoa punkinpurema voi tartuttaa TBE:n eli puutiaisaivotulehduksen. Siihen ei ole hoitokeinoa, mutta rokottautumalla voit suojautua taudilta.