TBE ja borrelioosi

Punkin välittämä aivotulehdus (TBE, puutiaisaivokuume, Kumlingen tauti, engl. tick-borne encephalitis) on pahimmillaan vakava sairaus. TBE:hen ei ole parantavaa hoitoa.

TBE-virusta on mm. pikkujyrsijöissä. Ne eivät itse sairastu, mutta virus voi siirtyä jyrsijöistä punkkiin ja punkin syljen mukana seuraavaan eläimeen tai ihmiseen, jota punkki puree. Suuret nisäkkäät tai linnut voivat kuljettaa infektoituneita punkkeja pitkiä matkoja.

TBE Suomessa

Suomessa on todettu vuosittain keskimäärin 10–40 puutiaisen levittämää aivotulehdustapausta. Viime vuosina tapaukset ovat lisääntyneet. Vuonna 2015 laboratoriossa varmistettuja tautitapauksia oli jopa 67. Suomessa puutiaisen levittämää aivotulehdusta esiintyy erityisesti Ahvenanmaalla ja Turun saaristossa. Tartuntoja on todettu myös Kokkolassa ja Lappeenrannassa.

TBE:n tavallisimmat oireet

Tauti etenee kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen oireita ilmaantuu noin 30 prosentille tartunnan saaneista. Aikaa punkinpuremasta ensimmäisiin oireisiin voi kulua 4–28 vuorokautta.

Ensimmäiset oireet ilmenevät flunssan kaltaisina oireina, kuumeena ja yleisenä sairauden tunteena. Tämä vaihe kestää yleensä noin 4–7 päivää.

Noin viikon (3–21 vuorokautta) kestäneen kuumettoman jakson jälkeen 20–30 prosenttia ensivaiheen oireisiin sairastuneista saa varsinaisen aivotulehduksen. Sairastuneella  on kuumetta, päänsärkyä, niskan jäykkyyttä, valonarkuutta, pahoinvointia ja mahdollisesti muitakin neurologisia oireita kuten tajunnanhäiriöitä, kramppeja ja halvausoireita.

Sairastuneet menehtyvät punkin levittämään aivotulehdukseen erittäin harvoin. Kuolleisuus on vain noin 0,5–1 prosenttia, mutta noin kolmannes sairastuneista saa pysyviä keskushermosto-oireita. Yleisimpiä seurauksia ovat ärtyneisyys, muistihäiriöt, keskittymisvaikeudet, kuulovauriot, halvaukset ja lihasheikkous.

Miten tartunnan voi estää?

Kun liikut sellaisilla alueilla, joilla puutiaisen levittämää aivotulehdusta esiintyy, hyvä suojautumiskeino on käyttää pitkähihaisia ja -lahkeisia vaatteita. Päivittäinen punkkitarkastus on hyvä tehdä, jos on liikkunut alueella, jossa on punkkeja.

TBE-tartunnalta voit suojautua rokottautumalla.

Ahvenamaalaisten rokotukset aloitettiin vuonna 2006. Kaikki Ahvenanmaalla asuvat yli 3-vuotiaat ovat oikeutettuja rokotussuojaan. Rokotusta suositellaan kaikille, jotka oleskelevat pitkiä aikoja sellaisella alueella, jossa TBE:tä esiintyy, erityisesti jos he liikkuvat luonnossa (vaeltelu, metsästys, marjojen poimiminen jne.)

Borrelioosi on yleisempi kuin TBE

Borrelioosi eli Lymen tauti on toinen punkin levittämä sairaus. Borrelioosin aiheuttaa punkin levittämä bakteeri.Se on huomattavasti yleisempi kuin puutiaisaivotulehdus. Yhdysvalloissa ja Euroopassa tartunnan saa noin 200 000 henkilöä vuodessa. Myös muualla maailmassa on ilmoitettu tapauksista. Borrelioosia vastaan ei voi rokottautua, mutta sitä voidaan hoitaa antibiooteilla. Kerran sairastettu borrelioosi ei suojaa uudelta tarunnalta.

Borrelioosi Suomessa

Puutiaiset ovat aktiivisia keväästä huhti-toukokuusta syksyyn loka-marraskuuhun. Eniten sairauksia ilmoitetaan heinä-marraskuussa. Borrelioosi on lisääntynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana. Suurin osa borrelioositapauksista havaitaan Etelä-Suomessa ja Ahvenanmaalla, missä taudin esiintymistiheys on kansainvälisestikin suuri. Borrelioosi on lisääntynyt muuallakin Euroopassa.

Borrelioosin tavallisimmat oireet

Borrelioosi tarttuu ihmiseen puutiaisen puremasta. Itämisaika puremasta ensimmäisiin oireisiin on 3–32 vuorokautta. Noin puolet tartunnan saaneista saa punoittavan ihottuman (erythema migrans), joka hiljalleen leviää. Ensimmäinen oire voi olla myös lymfosytooma, joka on hyvänlaatuista punoitusta tai sinertävää pehmeää kasvannaista esim. korvannipukassa. Borrelioosin alkuvaihe voi myös olla täysin oireeton, tai oireet voivat olla flunssan tai  vilustumisen kaltaisia. Hoitamaton borrelioosi voi myöhemmin aiheuttaa komplikaatioita, esim. ihomuutoksia tai hermosto-, nivel- tai sydänoireita.

Borrelioosin hoito

Borelioosia hoidetaan antibiooteilla. Sairauden alkuvaiheessa antibiottikurri on kahden tai kolmen viikon pituineen. Myöhempien komplikaatioiden hoidossa käytetään pitempiä antibioottikuureja.

Oireettomaan puutiaisen puremaan ei tarvita antibioottihoitoa. Raskaana oleville voidaan harkita lyhyttä, kolmen päivän kuuria. Jos puutiainen on ollut kiinnittyneenä ihoon yli vuorokauden sellaisella alueella, missä tartuntariski on suuri, voidaan ennaltaehkäisynä käyttää doksisykliinin kerta-annosta. Borrelioosia vastaan ei voi suojautua rokottautumalla.

Kun kohtasin punkin koiralenkillä

Kodin kynnyksen yli voi housunlahkeiden mukana astua epämiellyttävä yllätys. Niin kävi Hannalle, joka löysi puutiaisen pureutuneena reiteen.